Monday 6 January 2014

Lelaki Sebar Fitnah Di Twitter DiSebat 80 Kali, 3 Bulan Penjara


Mahkamah Arab Saudi telah menghukum seorang lelaki yang disabitkan dengan kesalahan memfitnah seorang penyanyi Saudi-Kuwait, Shams, 33 tahun, dengan menuduh beliau telah melakukan perbuatan zina dan fitnah itu dilemparkan di laman sosial Twitter. Lelaki tersebut telah dihukum tiga bulan penjara dan 80 sebatan serta didenda 10,000 riyal (RM8,000).

Menurut laman web Arab Sabq, Peminat bintang pop itu dijatuhi hukuman penjara dan sebatan kerana menuduh Shams berzina tanpa menyediakan bukti.

Keputusan ini berdasarkan undang-undang syariah Islam yang menetapkan sebatan bagi orang-orang yang menuduh orang lain melakukan hubungan seks luar nikah tanpa memberi bukti.

Shams telah memfailkan kes fitnah terhadap orang yang memiliki akaun Twitter dalam bahasa Arab iaitu ‘peguam Ratu Ahlam’.


Laman web microblogging adalah sangat popular di Arab Saudi, yang juga merupakan salah satu daripada 10 negara ditapis dalam kontek penggunaan media sosial, dan kira-kira 41 peratus daripada pengguna internet di negara itu menggunakan Twitter.




Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook