Thursday 23 January 2014

Mohon Maaf Kerana Gelar Pengguna Keretapi ‘Miskin’


SEORANG pengurus kewangan yang juga suami kepada bekas ratu cantik Singapura memohon maaf secara terbuka kepada rakyat negara itu kerana tindakannya menghina ‘orang miskin’ melalui akaun Facebooknya.
Anton Casey yang berasal dari London mencetuskan kemarahan orang ramai selepas memuatnaik gambar anaknya yang berada di dalam keretapi dengan ayat berbunyi:“Daddy, where is your car & who are all these poor people? (Ayah, di mana kereta awak & siapa orang-orang miskin ini?)”.

Satu lagi gambar anaknya berada di dalam sebuah kereta Porsche, juga disertakan dengan ayat berbaur penghinaan: “Ahhhh reunited with my baby. Normal service can resume, once I have washed the stench of public transport off me”.
Kenyataan berunsur sarkastik itu sekaligus membawa maksud yang dia mahu ‘membersihkan kekotoran’ akibat menaiki pengangkutan awam tersebut.

Antara komen yang diterimanya termasuklah ancaman bunuh selain memintanya supaya meninggalkan negara itu secepat mungkin.
Melalui surat permohonan maafnya, Anton menyifatkan Singapura sebagai tempat tinggalnya sendiri dan sangat menghormati penduduk negara itu.
“Saya hanya mahukan kemaafan daripada anda atas ketelanjuran kata saya dan berharap agar diberi peluang kedua untuk membina semula kepercayaan orang ramai,” ujarnya.
Ha, tahu pun takut! Itulah akibatnya kalau bercakap sesedap rasa.
Macam manalah hendak mendidik perbadi anak kalau si ayah memang jenis manusia yang suka merendah-rendahkan orang lain?
Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook