Wednesday 5 February 2014

Muktamad, Tiada Kenaikan Kadar Tol Tahun Ini



TIMBALAN Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan hari ini tiada kenaikan tol lebuh raya bakal berlaku dan kerajaan akan membayar RM400 juta kepada syarikat konsesi lebuh raya yang terlibat, memetik laporan ringkas Bernama.
Pada hujung tahun lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata tahun 2014 adalah masanya untuk kadar tol di lebuh raya dinaikkan mengikut perjanjian konsesi yang ditetapkan.
Menurut beliau pada masa itu, perjanjian konsesi menyatakan kadar bayaran tol perlu disemak dan dinaikkan pada 2011.
“Bagaimanapun kadar itu tidak dinaikkan dan kerajaan membelanjakan RM400 juta untuk membayar pampasan untuk mengekalkan kadar sedia ada, yang boleh digunakan untuk perkara lain.
“Telah tiba masanya untuk mengotakan perjanjan yang telah dipersetujui,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah pertandingan mewarna dan melukis sambutan ulang tahun ke-50 Bangunan Parlimen di dataran Parlimen pada 14 Disember lepas mengikut laporan Bernama.
Dengan pengumuman Muhyiddin itu, rakyat boleh menarik nafas lega apabila disahkan tiada kenaikan tol di konsesi lebuhraya akan dilaksanakan pada tahun ini.

Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook