Friday 7 February 2014

Pengidap "Albinos" Di Potong Tangan Untuk Dijadikan Azimat!

Di Tanzania .Penyerang memotong tangan seorang budak lelaki berusia tujuh tahun yang mengidap "albinos", kata pegawai hari ini. penyerang ini di katakan mengumpul bahagian-bahagian badan albinos untuk sihir dan azimat.


Budak lelaki itu berjalan pulang dengan kawan-kawannya di Tanzania apabila beliau telah ditarik oleh salah seorang lelaki .Ia adalah yang terbaru dalam siri serangan berdarah ke atas orang albino.


Apolinary Macheta, pemimpin kerajaan tempatan di daerah barat daya Milepa di Tanzania, berkata: 'Budak itu telah diserang pada hari Sabtu oleh tiga orang ketika dia berjalan pulang dengan empat rakan-rakan sekolah beliau.

Budak bernama Mwigulu Magessa, kini dirawat di hospital, Macheta tambahnya.

Ianya berlaku hanya beberapa hari selepas seorang ibu anak empat yang menderita albino,lengan beliau dipotong dengan parang oleh seorang lelaki.
Polis berkata pada hari Sabtu mereka telah menahan lima lelaki selepas menemui salah satu bahagian anggota badan albinos yang telah membusuk yang di sembunyikan.

Di Tanzania, albinos dibunuh dan dikerat kerana kepercayaan meluas bahawa azimat yang dibuat dari bahagian-bahagian badan mereka membawa nasib yang baik dan kemakmuran.

Albinism adalah satu keadaan genetik yang dicirikan oleh kekurangan pigmentasi melanin di kulit, rambut dan mata yang melindungi dari sinar ultraviolet matahari.



Orang yang mengalami keadaan didiskriminasi dan ditindas di banyak negara Afrika.
Bulan lepas seorang anak yang mengidap albino meninggal dunia di rantau Tabora Tanzania selepas penyerang memotong tangannya dengan parang.

Kijo Bisimba, Pusat Hak Asasi Undang-undang Manusia dan Tanzania, telah berkata peningkatan dalam serangan 'membimbangkan' terhadap warga albino semakin meningkat baru-baru ini.

Pembunuhan upacara itu juga telah berlaku di negara jiran Burundi dan beberapa penyerang disyaki menjadi dari Tanzania, di mana bahagian-bahagian badan albino boleh mencecah ribuan ringgit. laporan dailymail
Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook