KOTA
BELUD : Banyak pejabat kerajaan di Kota Belud dilaporkan sedang
menghadapi masalah kakitangan ponteng dan curi tulang yang sangat serius
sehingga kebelakangan ini ada pejabat dikatakan selalu langsung tiada
staf walaupun ketika jam bekerja.
FMT
yang menerima laporan orang-ramai telah meninjau beberapa pejabat
kerajaan termasuk Sekretariat Daerah yang menempatkan beberapa pejabat
kerajaan negeri termasuk Pejabat Daerah, Jabatan Tanah dan Ukur, dan
mahkamah dan mendapati masalah itu wujud sejak sekian lama tapi makin
memburuk sejak akhir-akhir ini.
Tinjauan
FMT beberapa kali ke pejabat-pejabat di daerah ini, yang terletak 75
kilometer dari Kota Kinabalu, mendapati antara alasan yang popular staf
beri untuk meninggalkan pejabat ketika masa bekerja ialah mengambil anak
di sekolah, ke bank, jumpa ‘client’, pergi minum dan ke hospital.
Ada
juga jabatan yang mempunyai kakitangan yang sesuka hati berada di luar
bangunan pejabat setiap hari dan hanya akan kembali ke pejabat jika
rakan mereka menelofon ada pelanggan ingin berurusan khusus dengan
mereka.
Malahan
seorang kakitangan sebuah jabatan yang enggan namanya disiarkan
mendakwa ada rakan sekerjanya sealu pergi minum berjam-jam lamanya di
pekan dan ada pula yang pernah kedapatan bercerita dengan kawan-kawannya
di kedai “billiard” yang sentiasa penuh di pekan.
“Dari
dulu lagi ini perkara biasa di Kota Belud. Susah mahu cakap. Kalau
menteri datang barulah semua pejabat penuh, tapi mana ada menteri datang
sini,” katanya.sambil menambah ada juga kakitangan kerajaan yang
bertabiat hanya bekerja setengah hari tiap hari Jumaat.
Seorang
kakitangan lain berpendapat masalah ponteng dan curi tulang di Kota
Belud sudah amat parah dan hanya satu program drastik boleh memperbaiki
keadaan tersebut. “Suruhlah siaoa orang pergi mengintip semua pejabat di
Kota Belud pasti mendapati masalah ini parah tapi dibiarkan.
Seorang
pelanggan pejabat pos pula memberitahu FMT bahawa pejabat pos Kota
Belud pula perlu menaik taraf perkhidmatan kaunternya yang sekarang
gagal memberi khidmat yang memuaskan.
“Ada
empat kaunter di pejabat pos tapi tiap hari hanya ada dua yang dibuka,
kadang-kadang hanya satu, jadi barisan sangat panjang dan tiap hari
ramai pelanggan menunggu berjam-jam lamanya untuk mendapat giliran.
“Servisnya
amat lambat sehingga ada pelanggan yang datang pagi untuk mengambil
nombor giliran hanya untuk datang kemudian atau pada sebelah petang,”
katanya sambil menambah biasanya bila ditutup pada jam 4.30 petang,
masih ramai yang belum sampai gilirannya.
Usaha mendapatkan ulasan pihak pejabat daerah diteruskan.
0 comments:
Post a Comment