Saturday 11 January 2014

Tips Memilih Buah Mangga Yang Elok Dan Berkualiti


Mungkin ada di antara pembaca yang menggemari buah mangga, tetapi tidak tahu bagaimana memilih buah mangga yang berkualiti dan baik. Adakalanya bila membeli, kita kecewa apabila mangga yang kita beli tidak manis , bahkan berulat. Jadi berikut adalah beberapa tips untuk membeli buah mangga yang elok dan terkenal dengan kandungan vitamin C yang tinggi.
1. Mangga yang matang di pohon

Ada lapisan lilin buah di kulitnya , bentuk buah sudah padat dan penuh terutama bahagian hujung , buah akan tenggelam bila dimasukkan ke air , tangkai buah kering , tercium aroma harum dan manisnya mangga . Pilihlah mangga yang hujung tangkainya berwarna kekuningan , iaitu bermaksud mangga tersebut matang di pohonnya.
2. Mangga yang berkualiti

Pilih mangga yang sedikit lembut , kerana ini menandakan mangga baru memasuki masa matang. Jangan pilih yang keras kerana sudah pasti belum matang , jangan pula pilih yang lembek kerana menandakan buah mangga sudah terlalu matang . Jangan memilih mangga yang kulitnya berkedut kerana menandakan mangga masih muda tapi sudah dipetik dan dipaksa matang.
3. Fakta tentang mangga yang manis


Yang perlu diketahui adalah buah mangga tidak boleh diukur kematangannya berdasarkan warna kulit . Kerana kulit setiap jenis mangga memang berbeza. Namun jika kulit mangga tersebut terdapat banyak bintik atau lebam , maka sebaiknya anda tidak membeli mangga tersebut kerana keadaan mangganya sudah tidak baik .
Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook