Sunday 8 July 2018

Tradisi 'Posila Tusi' /Menjilat Garam (The Lick Of Salt) Kaum Kadazandusun.


'Posila Tusi' bermaksud menerima secubit garam di hujung lidah atau menjilat secubit garam. Walaupun garam tidak mempunyai nilai tinggi ianya mempunyai nilai kuasa yang bersifat baik. Tradisi ini adalah salah satu adat masyarakat Kadazandusun yang paling lama agar menyembuhkan atau mengubati perasaan yang terguris yang disebabkan oleh orang lain. Tradisi ini tidak boleh diterima sebagai 'sogit' untuk pendamaian untuk kesalahan seseorang. Biasanya tradisi ini digunakan untuk menyelesaikan masalah pertengkaran, pertentangan pendapat di kalangan kanak kanak atau masalah yang kecil untuk orang dewasa serta pergaduhan yang lebih ganas di antara ahli keluarga yang perlu dipantau oleh salah satu daripada ibu bapa atau kedua-dua pihak.
Contohnya anak dan bapa bergaduh dan mengeluarkan kata - kata kesat, sumpah - menyumpah untuk tujuan pendamaian keduanya perlu melakukan upacara 'Posila Tusi' antara mereka untuk berdamai maksudnya anak akan memberi bapa secubit garam untuk dijilat dan sebaliknya.
Ada catatan mengenai perlaksanaan upacara 'Posila Tusi' Mahkamah Adat di Tambunan dimana setelah upacara 'Posila Tusi' dilakukan oleh kedua pihak Mahkamah Adat memberi amaran kepada mereka untuk tidak bertengkar lagi dan jika masih bergaduh selepas upacara 'Posila Tusi' dilaksanakan mereka berdua akan didenda $5 untuk tuduhan pertama dan masih bergaduh selepas itu akan didenda $10 setiap seorang untuk pertuduhan kedua dan pergaduhan seterusnya kedua-duanya akan dipenjarakan selama satu minggu.
Mereka yang bertengkar akan melakukan upacara 'Posila Tusi' sambil bertukar kata dengan mengucapkan sesuatu yang baik dipercayai tidak akan bergaduh lagi.
Upacara pendek 'Posila Tusi' (Lick Of Salt) dimana seseorang itu akan mengambil secubit garam dan mengucapkan "As salt is food seasoning, so my wounded feeling of the hurt person be cured by this pinch of salt just as food made good by salt". (dengan menggunakan bahasa ibunda atau bahasa yang boleh difahami)
Garam dibawa ke mana pun tidak akan hilang masinnya dan peribahasa berkaitan dengan garam boleh didapati di serata dunia.
Rujukan ðŸ“– :Tambunan The People, Their Culture and Customary Law
Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook