Friday 7 February 2014

Doktor Pakar Bedah Tertinggal 16 Alatan Bedah Dalam Badan Pesakit


Frankfurt: Keluarga seorang lelaki Jerman yang mati selepas seorang pakar bedah didakwa tertinggal 16 pelbagai alatan bedah dalam tubuhnya ketika satu pembedahan kanser prostat menuntut bayaran ganti rugi sebanyak AS$124,000 (RM364,573).

Dirk Schroeder, 74, menjalani pembedahan pada 2009 tetapi prosedur terbabit gagal untuk melegakan kesakitan beliau dan dalam masa tiga bulan pesakit kembali ke hospital selepas seorang jururawat yang melawatnya di rumah di Hannover menyedari pembalut luka terkeluar dari satu daripada lukanya.

Ketika menjalani dua pembedahan seterusnya sebanyak 16 alatan dikeluarkan dari tubuh mangsa termasuk jarum, gulungan pembalut enam inci, cebisan kapas dan sepasang topeng pembedahan. 


Schroeder terselamat dalam pembedahan terbabit tetapi meninggal dunia tahun lalu selepas kanser beliau kembali merebak.

Keluarga mangsa kini menuntut sejumlah AS$124,000 dari hospital yang tidak didedahkan itu.

Peguam dan pakar perubatan keluarga berkenaan, Annette Corinth berkata, bahawa kesilapan seperti itu adalah unik dalam bidang perubatan.

Hospital bagaimanapun menafikan barangan terbabit tertinggal dalam badan Schroeder ketika pembedahan prostat, sebaliknya mengatakan bahawa semua barang terbabit memasuki tubuh mangsa selepas pembedahan. 

Saya harap pihak hospital akan menyelesaikannya, jika tidak keluarga bersedia meneruskan saman, katanya.

Sumber - Berita Harian
Share:

0 comments:

Post a Comment

Facebook